Introducere:
Mai bine un adevar dureros decat o minciuna placuta.
Clientul are intotdeauna dreptate? Poate, nu stiu. Dar nu incurca un pacient cu un client.
.
1 – Nu ii poti multumi pe toti pacientii intotdeauna. De fapt, nici nu are importanta asta, e o utopie sa crezi ca poti sa o faci. Ceea ce conteaza este ca tu, medicul, sa fi multumit. Nu fa medicina pentru ca sa satisfaci nevoile neimplinite ale unor pacienti sau pentru like-uri pe Facebook. Fa-o pentru tine, pentru ca tu sa fi multumit seara, cand mergi la culcare si esti doar tu cu gandurile tale. Tu esti cel pe care trebuie sa il multumesti mereu. Cat de exigent esti cu tine insuti, asta e alta poveste. Eu zic sa fii cel mai mare critic al tau.
.
2 – Pacientul nu este pe primul loc. Pacientul este mai putin important decat familia ta. Si mai important decat familia ta, esti tu, si e bine si sanatos sa fie asa. Fara tine familia ta nu va fi fericita si fara tine pacientii nu mai au medicul in care au incredere. Pune-te mereu pe tine pe primul loc. Doar asa vei putea fi capabil sa ii sustii si sa ii ajuti pe altii. Un medic nefericit, neimplinit, bolnav, trist si obosit nu este un medic ce poate sa isi ajute pacientii.
.
3 – Nu fi disponibil mereu. Stabileste limite. Cand esti la clinica fii medic, cand esti acasa fii sot, fiu, tata, prieten. Fii mereu prezent in ceea ce faci in acel moment. Nu sterge granitele pentru ca vei ramane pe niciunde, singur, suspendat pe un teritoriu al nimanui. In acelasi timp, fii maleabil, nu rigid. Rigiditatea este moarte, flexibilitatea este viata. Cauta echilibrul in toate, mereu. Nu il vei gasi, dar cauta-l mereu.
.
4 – Pacientul nu e prietenul tau, si nici tu nu esti prietenul lui. Relatia pe care o doresti este una medic – pacient. Nu confunda o relatie profesionala cu una personala. Nimic bun nu poate iesi din amestecarea acestora. Pacientul nu vine la Bogdan, pacientul vine la dr. Fondrea. Cu Bogdan poti bea un vin sau juca tenis, poti merge in excursie, poti desena, canta sau discuta despre orice. Dar, Bogdan nu e dentist. Dr. Fondrea este. Cine vrei sa te trateze?…
.
5 – Nu fa reduceri, nu fa favoritisme, nu fa niciun pacient “special”. Pacientii vor primi acelasi tip de tratament indiferent cat platesc, ce functie au sau daca te stiu sau nu de cand erati mici. Fii onest si echidistant. Asa e corect. Evident, asta ii va supara pe cei carora li se pare ca li se cuvine orice, dar ei nu sunt pacientii pe care ii doresti. Sunt destui medici, nu esti unic, asa ca sigur se va gasi cineva si pentru ei. Nu e responsabilitatea ta sa te supui mofturilor unora “mai egali” decat altii.
.
.
6 – Da, in anumite conditii, NU, in anumite conditii. Stabileste de la bun inceput conditiile colaborarii si nu te sfii sa spui stop joc daca nu se respecta regulile. Nu te baga in ceva din care nu mai ai cum sa iesi. Daca pe parcurs se modifica anumite aspecte, rediscutati-le si comunicati mereu. Comunicare, incredere si respect reciproc. Tine minte aceste trei cuvinte. Este o strada cu sens dublu.
.
7 – Nu iti fie frica sa spui “nu stiu, asta ma depaseste”. Esti om si ai limite personale si profesionale. Nu te astepta la miracole si nu crea expectante nerealiste. E greu sa te autoevaluezi asa ca mereu intoarce-te la datele din literatura de specialitate si la rezultatele studiilor stiintifice.
.
8 – Nu iti fa un obicei in a lucra peste program, ai nevoie de timp de odihna. Nu te epuiza, poti face mari erori medicale daca nu esti echilibrat. Medicina nu este sprint, medicina este maraton. In medicina este ca in tenis. Stii cand incepe meciul, dar nu stii cat dureaza. Pana nu se joaca ultima minge, nu este gata si oricand se poate intoarce rezultatul. Fii prezent.
.
9 – Nu va comert din medicina. Nu fa promisiuni pentru a atrage clienti creduli folosindu-te de emotiile si slabiciunile lor in interesul tau personal, nu folosi termeni absoluti. Nu esti Dumnezeu si nu le stii pe toate. Asa ca nu te comporta ca unul. Inlocuieste cuvantul “sigur” cu “probabil”. Inlocuieste “perfect” cu “cat se poate de bine”. Vei fi mult mai linistit fiind autentic, iar pacientii tai vor fi mult mai increzatori in colaborarea pe care o aveti avand expectante realiste. Nu ii da pacientului ceea ce vrea sa auda, ci ceea ce are nevoie sa auda, oricat de neplacut poate fi pe moment.
.
10 – Daca nu iti place medicina, nu te apuca de facultate, iar daca deja esti medic dar nu te mai regasesti in profesie si nu mai ai placere si pasiune, renunta. Viata e prea scurta pentru a te irosi intr-un domeniu care nu e pentru tine si meriti sa faci ceea ce iti doresticu adevarat.
.
Concluzie:
Ai rabdare. Intotdeauna pastreaza-ti verticalitatea, fi corect, cinstit si da tot ce poti pentru omul care si-a incredintat sanatatea in mainile tale.
.
.