Black Friday bate la usa.
Anul acesta parca nu mai e asa timid. Anul acesta bate cu pumnii si bocancii plini de noroi.
Si abordarea asta gen “Black Friday” nu mai e doar pentru pacienti, ci si pentru medici. Nu cred ca trece luna in care sa nu primesc “oferte de nerefuzat” si “propuneri de colaborare” de la reprezentanti ai unor site-uri care se ofera sa imi faca publicitate, sa imi aduca mai multi “clienti” si sa imi creasca numarul de “vanzari” de implanturi si fatete. Isi ofera servicile lor si imi promit ca vor negocia tarifele si conditiile astfel incat sa fie 100% in avantajul meu pentru ca sa fiu multumit.
Am vorbit si o sa vorbesc mereu despre acest subiect atata timp cat cei ce incearca sa dea de mine nu inteleg diferenta dintre medicina si comert. Rapunsul meu e neschimbat. Avantajul pe care mi-l promit ei nu este in acord cu ceea ce imi doresc. Un medic nu vinde implanturi, ca nu suntem negustori. Medicii redau zambete si sanatate, uneori cu interventii medicale de inserare de implanturi, dar nu vindem implanturi. Nu imi doresc cresterea numarului de “clienti” ci sa fac cat mai multi pacienti sanatosi pentru ca asta da scop existentei mele si ma face fericit si implinit. E complet altceva.
Abordarea comerciala a actului medical… Complicat subiect? Nu cred ca e asa complicat cand nu esti confuz. Din punctul meu de vedere, exista cateva aspecte pe care as dori sa le expun, aspecte incontestabile ce inclina decisiv balanta in defavoarea unor astfel de practici care au doar o componenta comerciala.
Cinci motive impotriva ofertelor si reducerilor stomatologice:
- Codul deontologic al medicului dentist, care cuprinde normele de conduita morala si profesionala obligatorii in legatura cu exercitarea drepturilor si indatoririlor medicului ca profesionist fata de pacienti si fata de ceilalti medici dentisti, interzice astfel de practici de atragere a clientelei prin scaderea tarifelor practicate. Oare nu este suficient deja acest motiv? E cat se poate de clar si explicit.
- Nu cred ca e corect fata de ceilalti pacienti care nu au beneficiat de preturile mai mici. Pe ce criterii unii pacienti platesc mai putin si altii mai mult? Sunt mai “ghinionisti” cei care platesc pretul intreg daca, oricum, medicul e acelasi, materialele sunt la fel si calitatea tratamentului e neschimbata? Sau nu primesc acelasi lucru cei care “beneficiaza” de oferte? Cum e? Oare trebuie sa stai in boala si sa astepti un pret mai mic, o oferta, ca sa te poti trata? Daca e asa, este trist si grav in acelasi timp. Asta doar mentine o stare periculoasa facand pacientul sa astepte dupa oferte promotionale, cu consecinte potential fatale.
- Ce valoare mai are actul medical cand totul e negociabil? Ce valoare are experienta si anii de studiu? Evident ca fiecare medic are dreptul sa se autoevalueze si daca vrea sa faca o obturatie cu 1000 de euro, este dreptul sau. Daca vrea sa o faca cu 10 euro e tot dreptul sau atata timp cat respecta tarifele minime impuse de autoritati. Insa, intr-o zi obturatia costa 10 euro si in alta 1000? Cum se stabileste pretul? Dar calitatea actului medical cum e? E variabila?…sunt multe semne de intrebare, insa eu cred ca cel mai bine este sa ai o lista de tarife si sa te tii de ea, fie ca ceri 10 sau 1000 de euro pe o obturatie.
- Indiferent ca vrem sa vedem asta sau nu, practicarea ofertelor si reducerilor in stomatologie promoveaza o lupta intre tarife, care atrage dupa sine o scadere a respectului pacientilor pentru medici si dar si o scaderea a calitatii tratamentelor. Poate suna bine pe moment, poate e o mare bucurie ca ai “prins” o oferta, dar pe termen mediu, rezultatul este complet invers decat cel dorit. Asa ca va invit sa reflectati la asta si sa va imaginati consecintele unor astfel de practici. De fapt, la modul in care merge societatea acum, nici nu e nevoie sa va imaginati fiindca le traim deja, trebuie doar sa deschideti ochii si sa vreti sa le vedeti.
- Profesia de medic e devalorizata, e luata in derizoriu, devine nesemnificativa. Pacientul nu cauta un medic competent sau un tratament corespunzator, ci este tentat sa caute doar cel mai mic pret, avand impresia ca va primi fix acelasi lucru indiferent unde se trateaza. Si asta e extrem de periculos. Iar tu, ca medic, cum te privesti in oglinda cand stii ca valoarea ta consta in faptul ca esti cel mai ieftin, ca pentru asta ai fost ales? Eu nu m-as simti bine in aceasta postura…
In concluzie, ce facem? Daca “piata” vrea reduceri, oferim reduceri? Si daca vrea reduceri mai mari, oferim reduceri mai mari? Si daca nici acum nu e destul si vrea mai mult, ne adaptam? Unde ne oprim? Iar apoi ne miram de consecinte?! Hai sa ni le asumam! Eu nu am reduceri si nici oferte, si nici nu voi avea. Asta este viziunea mea despre medicina. Ma respect pe mine, imi respect profesia, imi respect munca, imi respect pacientii, si sunt respectat la randul meu. Iar de asta ma pot semna cu “DR”.
dr. Fondrea – www.dentaldesign.ro