Exista oameni care au capacitatea de a se dedica in intregime, prin totalitatea fiintei lor pentru un singur lucru. Faptul ca toate eforturile acestor oameni converg inspre o singura destinatie ii face pe acestia inclinati sa ajunga acolo, cu adevarat. Destinatia domnului dr. Fondrea si dorinta noastra comuna in clinica Dental Design Timisoara este de a ajuta cat mai multi oameni. Iar realitatea acestor oameni, de multe ori, nu este una fericita.
Insa, bucuria mea personala este ca stiu ca aici, au ajuns pe maini bune.
Au ajuns la destinatie.
Stiu ca aici cineva este dornic sa lupte pentru sanatatea lor, pana in panzele albe.
Stiu ca la Dental Design Timisoara nu ne batem joc de oameni.
In acest demers, in care vrem sa ajutam cat mai multi oameni, am considerat ca este important ca lumea sa il cunoasca cat mai bine pe unul din cei pe care am ajuns sa ii admir si respect in mod deosebit. Cineva care ne inspira pe toti din clinica, in fiecare zi, sa ne depasim limitele. Sa crestem. Intr-un mod profesionist, avansand, indiferent de circumstante.
Dr. Fondrea, coordonatorul echipei medicale Dental Design. E dorinta mea ca din ce in ce mai multa lume sa il cunoasca pe domnul dr. in felul in care am inceput eu sa o fac. Iata cateva din trairile si gandurile acestuia, odata cu implinirea a 15 ani de stomatologie:
Pe ce perioada se intinde experienta dumneavoastra profesionala?
Dr. Fondrea: Am acumulat 15 ani de stomatologie, insa raspunsul e incomplet in acest fel…pentru ca pe langa faptul ca au trecut 15 ani de stomatologie, conteaza cum am folosit timpul acestor ani. De exemplu, de 3 ani incoace practic tenisul ca hobby, jucand de 2 ori pe saptamana… Prin comparatie, o persoana care a strans la fel, tot 3 ani de tenis, dar care s-a apucat la varsta de 6 ani, jucand de 2 ori pe zi, acea persoana va fi incomparabil mai pregatita, cu o pricepere superioara fata de a mea. Si ar fi vorba tot de 3 ani… Asa ca da, 15 ani de stomatologie, insa conteaza cum fructifici acei ani. In cazul meu a fost vorba de o practica extrem de intensiva. Mi-am dedicat tot timpul pentru medicina. Iar cand am facut alte lucruri, am facut-o sub forma de pauza de la medicina. Azi, pana si cand merg la tenis invat lucruri care imi sunt utile in activitatea mea de medic. Imi dezvolt coordonarea si indemanarea…din acest motiv cred ca si inainte de acesti 15 ani, tot stomatologie am facut. In facultate am facut stomatologie, inainte de facultate am facut stomatologie. Obisnuiam sa sculptez, sa desenez, am facut arte martiale. Toate aceste lucruri mi-au construit manualitatea si viziunea, mi-au creat setul de abilitati, mentalitatea si indemanarea din prezent. Deci, in acceptiunea mea, putem vorbi de 40 de ani de experienta…
Pentru ca tot ce am trait m-a pregatit pentru a fi medicul care sunt azi.
Cate consultatii realizati in prezent, pe luna?
Dr. Fondrea: In prezent, realizez peste 100 consultatii pe luna, la care se adauga interactiunile cu pacientii de la interventiile pe care le desfasor, plus interactiunile cu cei care au nelamuriri sau isi exprima curiozitatile pe blogul meu. Sunt sute de oameni, luna de luna.
Ce intelegeti prin confidentialitatea medic-pacient?
Dr. Fondrea: Confidentialitatea medic-pacient inseamna, succint, ca orice informatie primesc de la pacient, acea informatie nu va parasi clinica. Este extrem de important de stiut si au existat nemultumiri pe parcursul anilor, indiferent de gradul de familiaritate cu pacientul, fie ca vorbim despre un membru al familiei, fie ca este tatal, sotul, fiul sau fratele acestuia, nimeni nu este indreptatit sa cunoasca informatii despre planul de tratament. Nimeni, cu exceptia corpului medical din clinica care necesita informat pentru bunul mers al procedurilor stomatologice. Este extrem de important pentru mine ca ceea ce se intampla in practica mea medicala ramane in clinica.
Care este tipologia de pacient pe care o gasiti ca fiind cea mai in linie cu asteptarile dumneavoastra de la relatia medic-pacient, altfel spus, cum arata prototipul pacientului perfect?
Dr. Fondrea : Pacientul perfect este unul asumat in intregime. Este acea persoana care vine cu mintea deschisa, careia nu ii este teama sa puna intrebari, care vrea sa stie ceea ce nu stie. Si care, dupa ce s-a edificat, se hotaraste impreuna cu mine ce curs de actiune este de urmat pe mai departe. Dupa ce am luat o hotarare impreuna, eu ma voi angaja sa fac tot ce am spus de la bun inceput ca voi face. Iar de la pacient, astept exact acelasi lucru. Reciprocitate.
Exista cazul acelor oameni care isi doresc un corp de invidiat, vor sa arate bine din punct de vedere fizic si sa se bucure de o stare generala de sanatate. Ei isi spun ca pentru a ajunge la aceste rezultate vor manca sanatos, vor face toate sacrificiile necesare, inclusiv respectarea unui plan sustinut de antrenamente fizice, zi de zi. Se angajeaza in acest demers timp de o saptamana, dupa care constata ca e mai dificil decat credeau inainte si se resemneaza.
Nu ai cum sa arati bine, sa mentii un nivel de greutate confortabil si sa te bucuri de sanatate dupa doar o saptamana de efort. Pentru cele mai bune rezultate, e nevoie de un efort constant, sustinut, de luni de zile. Respectand reciproca, pentru unii pacienti e nevoie de un efort de ani de zile. Pacientul care are rezultate este cel care face tot ce trebuie facut, fiind consecvent planului stabilit de medic. Poate ca pe parcursul timpului mai are unele scapari, insa el ramane fidel directiei stabilite la inceput si merge pana la final. Miracolul nu se intampla peste noapte. Cei care nu se asteapta la minuni instantanee si se plaseaza impreuna cu mine pe directia planului de tratament, acesti pacienti au rezultate. Ceilalti nu.
Cei care se prezinta de cateva ori la sedintele de tratament, si care dupa o intepatura sau o mica durere considera ca efortul e prea mare pentru ei, acesti oameni nu au rezultate. Cei care se lasa furati de anunturi stomatologice comerciale de tipul: indiferent de complexitatea patologiei tale, te putem trata intr-o singura zi, pe loc, garantat, fara dureri, cu sanse absolute de reusita, acesti oameni sunt sortiti din nou esecului din punct de vedere medical. Si e pacat.
De ce credeti ca unii pacienti se abat de la acest model, evitand sa ofere imaginea de ansamblu, conforma cu adevarul despre situatia in care se afla?
Dr. Fondrea: Pentru ca este provocator sa te uiti in oglinda si sa fii corect cu tine insuti in totalitate. Este greu sa iti vezi si sa iti recunosti defectele. Si atunci cand treci prin experiente dificile in cabinetul stomatologic, cand ti se spune ca ai infectii, ca s-au instalat probleme parodontale grave, ca exista carii, ca ai probleme articulare de care nu stiai, trebuie sa iti asumi asta si sa mergi mai departe. Si nu e usor sa faci asta. Insa drumul prin desert poate trece numai prin desert…
In acest punct, oamenii cauta scurtaturi. O cale mai usoara. Pe principiul: hai sa facem ceva doar de dragul de a o face si unii cad in mrejele promisiunilor stomatologice de tip electoral pe care le cunoastem cu totii: veti primi exact ce va doriti, fara sa doara, fara sa fie incomod. Veti primi totul de-a gata, fara niciun efort, in timp scurt, instantaneu si miraculos, daca se poate.
Aceste minciuni sunt usor de digerat, reprezinta calea usoara. E mult mai dificil de crezut ca drumul greu este cel mai bun de urmat. Si, in consecinta, unii pacienti decid ca sanatatea lor poate fi incredintata si acestui regim stomatologic bazat pe promisiuni electorale mincinoase. Oamenii vor sa creada ca poate fi simplu pentru ei, chiar daca realitatea nu este asta.
Un lucru pe care il spun intotdeauna pacientilor mei si cred ca este cea mai importanta bucata de informatie livrata in urma consultatiei este: nu va fie teama sau rusine sa cereti lamuriri suplimentare. Nu veti fi niciodata judecati sau intelesi gresit. Din contra, ma bucura sa stiu ca sunteti preocupati si va intereseaza sa aflati cat mai multe despre ce putem face pentru starea voastra de sanatate si pentru dantura voastra.
Un sfat pentru pacientii din Romania si un sfat pentru medici?
Dr. Fondrea: Realitatea este ca pacientii nu se pot trata de unii singuri, doar medicul ii poate trata. Prin urmare, medicul are nevoie de tot suportul pe care pacientul i-l poate oferi. Vorbim despre o colaborare aici. Sfatul meu, valabil si pentru medic si pentru pacient este sa formeze o echipa care sa se respecte reciproc, o echipa functionala pe interese comune.
Care este cel mai frecvent lucru inteles gresit despre stomatologie la nivel general in tara noastra?
Dr. Fondrea: Unul din lucrurile intelese gresit este faptul ca stomatologia nu este medicina. Faptul ca o operatie pe rinichi, una pe ochi, una pe ficat sau inima este o forma de medicina, in timp ce o operatie stomatologica este o forma de cosmetica. Fals. Stomatologia nu sta langa cosmetica, stomatologia sta langa cardiologie. Daca pacientul poate intampina implicatii majore pentru starea sa de sanatate, inclusiv moartea, in cardiologie, la fel, poate intampina implicatii fatale si in stomatologie.
Acestea au fost cateva din gandurile domnului dr. Fondrea, ganduri care se transpun in realitatea activitatii noastre zilnice. Exista o expresie pe care o iubesc, vine din latina: ”Provehito in Altum”, care se traduce prin: ”March on into higher grounds”. A cauta mereu inaltimile in lucruri, a incerca mereu sa aspiram spre tot ce poate fi mai bun atat in noi, cat si in exteriorul nostru, prin ce alegem sa facem.
Cred ca se potriveste bine cu lucrurile pe care le facem la Dental Design Timisoara.