Tranzactie: intelegere intervenita intre doua sau mai multe parti prin care se stabileste modalitatea transmiterii anumitor drepturi sau a efectuarii unor schimburi comerciale sau bancare.
E joi dupa-masa si stiu ca dr. Fondrea urmeaza sa primeasca un pacient in cateva minute. Personal, am discutat cu domnul in cauza la telefon. Discutia noastra a sunat in felul urmator:
-Buna ziua, ma numesc Doru, de la Dental Design Timisoara va sun, vreau sa va cer o parere, aveti un moment?
-Am, spune el.
-Din cate am inteles de la dl dr. Bogdan Fondrea si de la restul echipei din clinica, domnule Mircea, dumneavoastra ati venit pe la noi de multe ori. Planul de tratament a fost unul indelungat si complex si ati fost consecvent, respectandu-l constant, pana recent, cand ati incetat sa mai veniti, asa este?
-Asa este.
-Ati putea sa-mi spuneti mai multe legat de experienta dumneavoastra aici si motivul pentru care in momentul de fata tratamentul dumneavoastra s-a oprit? Nu vreau sa va conving de nimic, vreau doar sa va stiu punctul de vedere sa vedem cum putem sa va fim de folos.
-Pai, zice Mircea, am fost de mai multe ori, e adevarat si, vedeti dumneavoastra…a fost pandemie…si nu mai stau asa bine cu banii. Nu mi-am mai permis sa vin pe la voi asa ca voi alege un medic stomatolog mai ieftin… sunt multumit si am fost mereu multumit de voi, dar nu mai imi permit sa continuam din pacate…
In acel moment, ce am ales sa fac a fost sa ii vorbesc domnului Mircea despre riscurile nerespectarii planului de tratament, spunandu-i ca nu as vrea sa fie printre acele cazuri care au ajuns mai rau datorita unei decizii similare. Ba mai mult, la sfatul domnului dr. Fondrea, i-am expus criteriile tehnice pe care lucrarea acestuia ar trebui sa le respecte, indiferent ca ea este realizata de catre noi, ori de catre altcineva. Important este sa duca planul de tratament la finalizare si sa nu se opreasca pentru ca tot progresul facut pana acum se poate foarte usor risipi. Concluzia discutiei a fost comuna, gasisem un teren comun de intelegere asa ca i-am propus o noua discutie cu dr. Fondrea, cu mentiunea ca putem sa-i gasim o varianta potrivita in functie de veniturile sale actuale, poate o planificare etapizata. Insa, in niciun moment nu am adus vorba de o potentiala negociere de pret, oferirea unei garantii sau a unui tratament preferential. Pacientii nu au aceasta optiune la Dental Design pentru ca in Romania, Codul Deontologic al medicului stomatolog interzice acordarea de garantii pentru actul medical sau acordarea de reduceri pentru a influenta decizia pacientului de a urma planul de tratament.
In acest fel am ajuns sa ne vedem noi cu Mircea, intr-o zi de joi, la ora 15.30.
Intru in cabinetul domnului doctor, mai avem 5 minute pana sa vina pacientul. Ma asez tacticos pe un scaun, fata in fata cu locul in care acesta se va aseza. Sunt curios de ce va urma si dr. Fondrea stie asta.
E 15.30 si ne vedem cu Mircea.
-Buna ziua, exclama el!
-Buna ziua, ii raspunde dr. Fondrea, relaxat. Am inteles ca vreti sa avem o discutie, ca doriti sa ma intrebati lucruri in plus.
-Da, am fost sunat de cineva, de dumneavoastra cred?! Aratand spre mine. Dar nu am intrebari in plus. Nu stiu ce as putea sa mai intreb.
-Ah, nu aveti intrebari in plus?
-Nu, am inteles tot.
-Bine atunci. Va multumesc, o sa va trimitem pe mail radiografia solicitata si oricand aveti nevoie de date suplimentare nu ezitati sa ne contactati. Va stam la dispozitie cu drag oricand doriti!
Atat ii zice dr. Fondrea si eu raman cu gura cascata, in timp ce pacientul ne saluta pe amandoi si iese din cabinet.
Se asterne o liniste incomoda intre noi.
-E bine ca esti dezamagit, imi spune dr. Fondrea, vazandu-mi reactia.
-De ce, il intreb eu?
-Pentru ca nu trebuie ca toti sa gandim la fel in fiecare situatie.
Au urmat multe discutii in baza acestui exemplu, am vorbit despre asta si am inteles un lucru elementar. Faptul ca actul medical nu este un act tranzactional. Am inteles ca noi nu tratam oamenii care nu vor sa fie tratati, care nu vor sa fie ajutati. Am inteles ca nu facem munca nesolicitata, ca pacientii nostri nu vor plati, daca nu vor putea fi tratati.
Eu nu sunt medic, backgroundul meu este unul financiar-bancar.
In banci era de neconceput sa lasam un om sa plece, sa nu incercam sa il convingem de ceva.
Insa, in acea zi, am inteles cat de diferita este lumea medicinei pe care dr. Fondrea o practica in cadrul clinicii pe care o conduce, fata de lumea comerciala.
In acea zi de joi am inteles ca aici, la Dental Design, nu se negociaza, nu se face comert, nu se vinde.
Am inteles ca aici se face medicina.