Cabinetul medical reprezinta un loc cu risc crescut de transmitere a bolilor. De aceea controlul infectiilor in acest spatiu este una dintre cele mai importante probleme ce trebuie luata in considerare in activitatea zilnica. Implementarea unor proceduri realistice de control al infectiilor implica colaborarea intregii echipe.
Exista anumite precautii universale care reprezinta pentru medicul dentist punctul de plecare in controlul infectiilor in cabinetul dentar. Acestea sunt urmatoarele :
- Se pleaca intotdeauna de la premiza ca toti pacientii sunt purtatori ai unei boli infectioase
- Fiecarui pacient ii este aplicat acelasi protocol de control strict al infectiei
- Orice loc de munca e indicat sa fie sigur si ferit de riscuri atat pentru personal cat si pentru pacient
- Se recomanda intotdeauna imbracamintea si echipamentul de protectie
Un istoric medical al pacientului se realizeaza de regula ca un prim pas pentru toti pacientii care se afla la prima vizita. Acesta se reactualizeaza apoi in mod regulat. Chestionarul medical si discutia cu pacientul nu vor lipsi din protocolul normal al cabinetului.
In cazul descoperirii unui pacient cu o anumita infectie este urmat un protocol de control prestabilit. Refuzarea tratarii unui pacient infectat pentru a evita expunerea medicului sau a personalului este lipsit de etica. Acesta se va trata in mod normal, diferenta fiind ca personalul isi va lua masuri suplimetare de protectie si va pune accent si mai riguros pe protocolul de dezinfectie si sterilizare.
Se evita contaminarea manusilor, a instrumentelor, dispozitivelor si materialelor in timpul tratamentului prin atingerea fetei, a mastii, butoanelor, lampii, mouse-ului, manuirea fiselor dentare, etc. Instrumentarul mic (freze) se va manipula cu ajutorul unei pense sterile de serviciu. Pensa se pastreaza intr-o zona curata pe masuta asistentei. Se recomanda de asemenea folosirea aspiratorului chirurgical si a digii pentru a evita imprastierea de saliva sau aerosoli.
Toate articolele care pleaca sau vin de la laboratorul de tehnica dentara se decontamineaza pentru a proteja tehnicianul de laborator si respectiv pacientul. Amprentele vor fi clatite cu apa si dezinfectate. Dezinfectarea se poate realiza cu solutii pe baza de: glutaraldehida, iodoform, compusi de clor sau fenoli. Protezele fixe sau mobilizabile de asemenea se dezinfecteaza, la fel si mesele de lucru, dupa fiecare utilizare. Articolele contaminate vor fi trimise la laborator cu eticheta rosie.
Decontaminarea cabinetului se realizeaza prin:
- Spalare – se indeparteaza toate resturile si microorganismele
- Dezinfectie – distrugerea chimica a microorganismelor.
Sterilizarea instrumentarului se realizeaza prin caldura, cu ajutorul unor aparate speciale. Sterilizarea se poate realiza prin caldura uscata, la 170°C, aparatul folosit fiind pupinelul sau prin caldura umeda, la 121°C cu ajutorul autoclavului.
Spalatul pe maini este recomandat sa se realizeze la inceputul zilei, dupa fiecare pacient si la sfarsitul zilei. Inainte si dupa fiecare interventie medicul isi va spala mainile cu apa curenta si sapun, prin doua sapuniri consecutive, timp de minim 15 secunde. In anumite situatii spalarea este completata cu dezinfectia mainilor. Stergerea mainilor se realizează cu prosoape de hartie, de unica folosinta . De asemenea este recomandat ca medicul sa nu poarte bijuterii in cabinet si sa aibe unghiile taiate si ingrijite.
Protejarea echipei operatorii este foarte importanta. Ea se realizeaza in primul rand prin utilizarea unui echipament de protectie adecvat, dar si prin imunizarea personalului, acesta fiind expus la o mare varietate de boli.
Barierele fizice intre pacienti si echipa operatorie reprezinta o buna modalitate de protectie impotriva bolilor contagioase. Aceste bariere sunt denumite general – echipament de protectie – si se refera la :
- Imbracaminte
- Ochelari
- Masti faciale
- Manusi
Echipamentul medical de protectie se poate realiza dintr-o varietate de materiale. In alegerea lor insa se tina cont de faptul ca trebuie sa reziste la spalare unei temperaturi de peste 60° C, temperatura la care sunt distruse virusurile din sange. Imbracamintea de protectie nu se spala impreună cu restul hainelor.
La intrarea in clinica se schimba in totalitate imbracamintea de strada cu cea de cabinet. Costumul de protectie nu se poarta in afara cabinetului medical si e indicat sa fie schimbat zilnic. Este recomandat ca imbracamintea de protectie sa nu fie stramta, sa fie lejera si sa permita executarea usoara a miscarilor si sa fie de preferat dintr-un material subtire.
Ochelarii de protectie sunt purtati de fiecare data cand se lucreaza, existand riscul de stropire cu saliva si sange din gura pacientului in timpul tratamentului, acestia reprezentand o bariera fizica de protectie pentru ochi. De asemenea ochelarii impiedica frecatul la ochi si riscul contaminarii directe a ochilor.
Pacientul va purta de asemenea ochelari de protectie pe tot parcursul tratamentului, indiferent care ar fi acela, existand riscul improscarii accidentale a pacientului cu diverse particule. Ochelarii este recomandat sa fie usori, intotdeauna curati, pe masura medicului/ pacientului.
Mastile faciale reprezinta o bariera fizica impotriva raspandirii microorganismelor pe mucoasele expuse. In plus, ele ofera un filtru impotriva microbilor raspanditi sub forma de aerosoli de catre piesele de mana, aparatul de detartraj sau aspirator.
Mastile sunt schimbate dupa fiecare pacient, iar in cazul unor proceduri mai lungi, sunt schimbate mai des pentru a-si mentine eficienta de filtru, deoarece aceasta este deteriorata de umiditatea respiraţiei.
Manusile protejeaza medicul si personalul auxiliar de infestarea mainilor cu microorganisme prin existenta unor mici zgarieturi, taieturi sau alte leziuni superficiale la nivelul mainilor. De asemenea protejeaza si pacientul de microorganismele ce se pot gasi pe mainile personalului medical. Este recomandata utilizarea manusilor in realizarea oricarei manopere stomatologice.
Toate aceste proceduri au ca si scop evitarea contaminarii pacientului, a medicului si a personalului auxiliar pe parcursul sedintelor de tratamente stomatologice si reprezinta un protocol standard de la care nu se face exceptie in nici o situatie.